Jak na to?
Pokud budete po přečtení tohoto materiálu potřebovat bližší konzultaci, obraťe se na:
Ing. Václav Staněk - e-mail nebo 605857927
Aleš Trnka - e-mail nebo 731118604
Jak na to?
Následující návody a rady vycházejí především ze zkušeností samotných závodníků a některé jsou převzaty z veřejně dostupných zdrojů. Nekladou si za cíl Vás poučovat, ale mají snahu pomoci. Pokud jste ale tenhle materiál začali číst, doporučujeme ho dočíst až do konce. Nepodceňujte informace, které zveřejníte. Čím více jich bude a budou přesnější, tím lépe.
Nejprve Vás chceme upozornit na internetové portály, kde získáte mnoho dalších cenných informací. Jsou to:
www.mrk.cz – nejčtenější a nejobsáhlejší portál v České republice
www.rybarskezebricky.cz – specializovaný portál s nejucelenější databází termínů rybářských závodů a jejich výsledků, zde právě jste
www.rybarskezavody.unas.cz – termíny rybářských závodů
www.chytej.cz – všeobecný rybářský portál
A nyní pár rad, jak uspořádat úspěšné rybářské závody.
Jak stanovit termín? – důležité proto, že se zvyšuje počet pořádaných závodů. Dříve to byly víceméně místní organizace rybářských svazů. Nyní je pořadatelů mnohonásobně více v souvislosti s nárustem soukromých revírů.
a) Jsou závody, které mají své termíny dlouhodobě dané a pořádají se vždy ve stejném termínu. Např. třetí sobota v dubnu, poslední neděle v srpnu apod.. Tady nemá cenu o něčem jiném uvažovat, protože jsou již v podvědomí závodníků a počítají s nimi. Pouze když tuto zvyklost mimořádně změníte, je zapotřebí včas rybářskou veřejnost informovat.
b) Dále jsou závody, které nemají pevný termín, ale každý rok se mohou konat v jiném období. Prostudujte si v tomto případě, nejlépe na výše uvedených webových portálech, již zveřejněné termíny rybářských závodů. Berte v potaz to, aby ve vašem nejbližším okolí se další závody nekonaly. Za nejbližší okruh se považuje dosah cca 30km.
c) Vžitým zvykem z minulosti je také to, že závody by měly být na jaře a v sobotu. Nejobsazovanější termíny jsou pak poslední soboty v dubnu a květnu. To je mýtus. Nebojte se uspořádat závody i v neděli nebo na podzim.
Zveřejnění termínu a propozic
a) Kdy? Minimálně měsíc před závody, ale na škodu není i dříve. Týden před závody je pozdě. Většina rybářů si plánuje svoje aktivity poměrně dlouho dopředu.
b) Kde?
- Pokud vyvěsíte plakátky pouze v nejbližším okolí, je potenciální okruh účastníků velmi omezený
- Širší okruh oslovíte, když kromě plakátu umístíte termín např. na svoje internetové stránky, v místních mediích apod.
- Oslovení nejširšího okruhu rybářů zajistíte, když navíc zveřejníte termín na některém z výše uvedeném internetovém portálu.
Propozice závodu
Nepodceňujte je. Pro mnoho z rybářů jsou důležité a vybírají si podle nich, kde se zúčastní. Pokud závody začnou, nikdy vypsaná pravidla neměňte. Nepodlehněte názoru několika jednotlivců. Jsou to vaše závody a ne jejich. Zaplacením startovného se zavázali je dodržovat. Změnou můžete sice někoho potěšit, ale více jich naštvete. Navíc ukážete, že nemáte autoritu a mohou to na vás dále zkoušet i jinak.
Pojďme ale dále. Termín je stanoven a je potřeba zveřejnit a určit další. Na plakáty se vše nevejde, ale internet má prostoru dost.
1) Kde se závody konají.
Pokud můžete, uveďte nejenom obec (město), ale i název lokality, revíru. Plusové hodnocení získáte, když zveřejníte odkaz na místo konání (např. na mapy.cz, google, souřadnice GPS apod.). Rozhodně nic neříkající je informace „vždyť máme google“. Některé revíry bývají pro přespolní někdy k těžko nalezení. Je dobré stanovit stručný popis cesty a v den konání závodů umístit na příjezdových cestách směrovky.
Dobrou a žádanou informací je také stručný popis revíru a osádky ryb. Podle toho si závodníci připravují nářadí a návnady.
2) Přihlášky do závodu
- Pokud nechcete předem přijímat přihlášky, stačí uvést pouze začátek prezentace. Nebudete mít ale přehled o účasti. To je někdy dost důležité ve vztahu k občerstvení, nebo naplnění rozpočtu apod..
- Doporučujeme ale přehled mít a přihlášky přijímat předem. Vyplatí se zveřejnit emailovou adresu, kam přihlášky směrovat, nebo „obětovat“ jedno telefonní číslo. Budete mít dobrou informaci o účasti a v případě naplnění kapacity odmítat přihlášky, aby si zájemci mohli vybrat jiné závody. Závodníci se také mohou dotázat na detaily, které nejsou zveřejněny a zajímají je.
- Při prezenci vyžadujte vždy celé jméno závodníka, a odkud pochází. V případě, že budete zveřejňovat výsledkovou listinu, je to důležité. Informace, že se pan Novák zúčastnil a skončil na třetím místě je nic neříkající.
3) Časový harmonogram závodu.
Věnujte mu náležitou pozornost. Vezměte v úvahu, že závody, které pořádáte, jsou pro většinu místních svátkem a chtějí si to užít. Další to berou mimo jiné jako setkání s přáteli, místo na získání zkušeností apod. Neměly by být ani krátké ani dlouhé, zkrátka akorát. Víme, že to je složité, ale zkusíme Vám něco doporučit.
- Prezentace.
Měla by začít nejméně hodinu před začátkem závodu, spíše však hodinu a půl. Přeci jenom je potřeba dostatečný časový prostor na zaplacení startovného, vydání lístků a losování. Navíc vybavení a příprava některých závodníků vyžaduje delší čas. Samozřejmostí je mít již se začátkem prezentace mít všechna místa označená startovními čísly. Tam, kde jsou závodníci přihlášeni a teprve se začínají umísťovat startovní čísla, jsou závody hned na začátku nepříjemné a působí to dost amatérsky a nezkušeně.
- Začátek.
Drtivá většina závodů je od 7.00 hodin, méně od 6.00 hodin. Existují ale i začátky později, nebo dokonce až po poledni. Začátky od 6.00 je vhodné pořádat v měsících květen – červenec, od 7.00 duben a srpen-září, v ostatních měsících později.
- Doba trvání závodu.
Za optimální je považován čas 5-6 hodin. Méně je poměrně málo. Když závody začínají v šest, tak je už v 11 konec a rybáři si to moc neužijí, protože to rychle to uběhne. Naopak delší jsou na zvážení.
- Vcelku nebo poločasy?
Rozhodně poločasy se střídáním míst. Pokud závod probíhá nonstop, jsou někteří závodníci předurčeni k neúspěchu a jiní k výhře. Neznáme revír, kde by na všech místech brala ryba stejně, nebo alespoň podobně.
- Přestávka.
Rozhodně ano. Je důležitá nejenom pro přesun, ale určena na trochu oddychu a především občerstvení. Tam, kde je závod bez přestávky poskytovatel občerstvení moc neutrží a toto je taky důležitá část rozpočtu závodu.
- Délka přestávky.
Dobře ji zvažte. 30 minut je málo, dvě hodiny moc. Za půlhodinu se stačí maximálně přesunout na místo a nestačí se občerstvit. A i tržby z občerstvení jsou pro vás důležité. Dvě hodiny je moc. Nedělejte si iluze, že toho závodníci více sní a vypijí. Spíše budou naštvaní. Nejběžnější je hodina, vše se stihne ke všeobecné spokojenosti.
4) Losování míst.
Rozhodně ano a se vší odpovědností a poctivostí. Závody, kde se místa nelosují, nemají dobrou pověst a postupně se snižuje počet účastníků. Při studiu výsledkových listin zjistíte, že na předních místech jsou pak stále titíž závodníci. Existují závodníci, kteří na závod, kde se nelosují místa, nepřijedou, i když revír i ceny budou atraktivní.
Způsobů losování může být několik. Uvádíme přehled nejčastějších.
a) Závodník si losuje místo pro každou část zvlášť.
b) Závodník si vylosuje místo pro první část závodu a na druhou se posune o předem určený nebo vylosovaný počet míst.
c) Závodník si vylosuje místo pro první část závodu a pořadatel předem určí k tomuto číslu místo pro druhou část. V tomto případě je nutné mít předepsané startovní lístky s místy pro obě části a podle losu první části jej přidělíte závodníkovi.
5) Specifikujte pro koho je závod určen, tzn. stanovit odměňované kategorie. Jednotlivci, dvojice, mládež apod. Pokud je nějaké omezení (např. pouze pro členy místní MO) uveďte je.
6) Startovné.
Dříve se startovné pohybovalo max. do 200,- Kč za závodníka. Ekonomická situace je však rozhodně jiná a akceptovatelné startovné je do 300,- Kč. Pokud je vyšší musí tomu odpovídat atraktivita závodu a ceny.
Startovné u závodů mládeže je diskutabilní. Zde se vlastně jedná při závodech o jejich výchovu a výuku. Ono už je stojí dost, že musí platit za kroužek, tábory apod. Závod pro ně by měl být jakousi „třešničkou na dortu“. Úloha sice nevděčná, ale prospěšná.
7) Technika lovu.
Uveďte, který způsob lovu je možný, nebo jejich kombinace (plavaná, položená atd.). Dále se uvádí kolik prutů a návazců je možno použít. Nejběžnějším způsobem je chytání na jeden prut s jedním návazcem. Rovněž je třeba uvést omezení, které v daném závodě jsou. Jedná se např. použití háčků bez protihrotu, použití krmítek, zákaz děliček a mnoho dalších.
8) Krmení a vnadění.
V poslední době hodně diskutovaná záležitost. Povolit či nepovolit? Existují v podstatě čtyři možnosti.
- Zakázat zcela. Nejjednodušší způsob.
- Povolit de facto bez omezení. Pouze určit čas kdy. Tady je jedno velké nebezpečí. Musíte pečlivě zvážit, o jaký revír se jedná. Pokud je menší a všichni závodníci krmí a vnadí, je v podstatě nakrmeno všude a vnadění ztrácí význam. Ryba je navíc tak zmatená, že přestává brát. Nepomůže ani žádost o ohleduplné krmení nebo omezení množství.
- Povolit s časovým omezením. Např. pouze první půlhodinu každého poločasu, jenom ve druhém apod.
- Povolit s omezením na použité směsi či návnady. Toto se začíná používat právě na menších revírech, kde je povolena např. pouze kukuřice a červi či jiné omezení.
9) Nástrahy.
Můžete nechat volné použití jakýchkoliv dle Rybářského řádu pro daný revír. Můžete je však také nějakým způsobem omezit. Např. zákaz patentek, žížal, mrtvé a živé rybičky apod. Záleží jen na vás.
10) Bodování.
Opět existuje nesčetně variant, jak vžitých, tak podle místních zvyklostí. Je třeba zvážit a vybrat tu optimální s přihlédnutím k osádce ryb. Uvedeme některé nejběžnější. U všech variant musíte dát kriterium, které rozhoduje v případě rovnosti bodů.
- Měří se vše bez omezení. 1 cm = 1 bod. Tato varianta je zrádná, pokud je revír hojně zarybněn bílou rybou. Vyžaduje to dost rozhodčích. Také jsou zvýhodněni „plavačkáři“, kteří dokáží nachytat velké množství malých ryb, a závodník s velkými úlovky v menším množství nemá šanci je dohnat.
- Měří se vše s omezením jako např. pouze ryba nad 20 cm.
- Boduje se pevným počtem bodů. Např. ušlechtilá ryba 1 kus = 50 bodů, ostatní 1 ks = 5 bodů. Není tak náročné na množství rozhodčích.
- Pořadí určuje největší ulovená ryba závodníkem. Velmi nebezpečná varianta. Rozhoduje každý centimetr. Záleží nejen na přesnosti měření, ale může velice snadno docházet k ovlivnění výsledku, protože uhlídat všechny rozhodčí a všechno měření je složité.
- Váží se úlovky. Buď vše, nebo jenom vybrané druhy.
11) Ocenění a ceny pro závodníky.
Věřte nám, že je to velice citlivá záležitost a velmi sledovaná. Závodníci si umí velice dobře spočítat, kolik jich je a kolik se vybralo na startovném a jaké by tomu asi odpovídali ceny. Co nezkoumají, zda jste ceny zakoupili nebo získali od sponzorů. Ceny a celková organizace závodu vysoce ovlivňují celkový dojem. Rozumným řešením jsou možná nnásledující rady:
- Před vyhlášením vystavte všechny ceny, otevřete krabičky apod.
- Dobré bývá, že cenu obdrží přibližně čtvrtina závodníků
- Investujte do cen přibližně 50-60% startovného
- Prvních 5 až 7 cen by mělo rozhodně převyšovat výši startovného nejméně jedenkrát, první cena může ostatní i několikanásobně převyšovat
- Vytvořte i další ceny, jako balíčky z několika předmětů, závodníky na dalších místech potěší
- Naprosto nevhodné je však vytvoření ceny z malých reklamních předmětů (otvíráky, kalendáře, přívěsky, čepice apod.). Ty přidávejte po jednom k jednotlivým balíčkům, aby oslovily co nejvíce lidí.
- Ceny nechávejte závodníkům vybírat. Ne každý má zájem zrovna o cenu, kterou vy určíte jako první, druhou atd. Budou spokojenější.
- Vděčným počinem bývá předání drobné ceny pro nejmladšího účastníka, nejlepší ženu, za největší rybu apod.
- Nenechávejte nákup cen na poslední chvíli. Jednejte s rozmyslem a včasnou časovou rezervou. Jedině tak nenakoupíte věci, které jsou někdy i nevhodné.
12) Doplňující údaje. Je dobré zveřejnit, co považujete za nutné, aby měl závodník nezbytně s sebou k lovu ryb. Dále ho také zajímá, jak to bude s občerstvením, parkováním apod.
13) Četnost pořádání závodů na jednom revíru.
Zpravidla se závody na jednom revíru pořádají jednou až dvakrát do roka. Jsou také, především majitelé soukromých revírů, kteří se snaží vodu maximálně využít a pořádají závody častěji. I když se snaží vymyslet pokaždé jiný typ závodu, většinou se stává, pokud jsou závody častěji než 1x za dva měsíce, že dochází ke stagnaci. Voda je „okoukaná“ a rapidně se snižuje počet závodníků. Dochází k tomu, že se pak účastní pouze úzký okruh známých. Navíc je poměrně složité to organizačně i finančně utáhnout. Klesá zcela zákonitě atraktivita cen. Také se těžko zajišťují sponzoři.
Pokud výše uvedené řádky pomohly alespoň někomu, budeme rádi, že jsme pomohli.
Pokud máte nějaký názor na doplnění nebo zpřesnění pošlete nám jej na rybarskezebricky@seznam.cz .
Mnoho krásných chvil u vody Vám přejí Rybářské žebříčky z.s.